Alla inlägg av Jimmy Nilsson

VSGF/JAIK föll tungt mot Smedby

VSGF/JAIK gjorde den svag insats hemma på Emåvallen, hade svårt att komma till målchanser och förlorade mot Smedby BoIK med 1-2. 

VSGF/JAIK – SMEDBY BOIK 1-2 (0-1)

Målskytt: Robin Paulsson

Laget: Christoffer Mikkonen – Marcus Andersson, Johan Åberg, David Axelsson, Martin Hultman – Jacob Paulsson, Jimmy Svensk, Staffan Ahlqvist – Joakim Lilja, Robin Paulsson, David Westerdahl
Avbytare: Oliwer Henrikson, Anes Mulisic, Anton Karlsson, Albin Moberg, Nicklas Elmerstig

Första halvlek

Vi startar hyfsat fram tills deras mål sedan är det rena Hawaii-fotbollen från vår sida, Smedby får göra ett mål där vi tappar markering. Resten av halvleken är inte mycket att kommentera.

Andra halvlek

Vi kommer ut och tar tag i matchen och har mycket boll men får inte ut så mycket av det förrän Robin slår in en retur från David W som skjutit från ingen vinkel alls och deras målvakt tvingas att stöta den ifrån sig.

Vi fortsätter ha boll utan att skapa speciellt mycket och dom flesta tror nog på ett oavgjort resultat, och så i 85 min gör Smedby ett mål från ingenstans…. Inte många som förstod vad som hände och vi får gå poänglösa hem.

Att ta med oss:

Nu har vi gjort vår skitmatch och det är bara att bryta ihop och komma igen.

Att notera:

En hel del sjukdom/skador har gjort att vi under förra veckan haft svårt att bedriva träning på de sätt som vore önskvärt.

Alla kan mycket bättre än så här och det skall vi visa på nästa veckas träningar och match på Virumsvallen!

Första segern kom mot Blomstermåla

Precis som förra säsongen kom första segern i serien på bortaplan och med siffrorna 2-3. VSGF/JAIK vann nämligen torsdagens möte mot Blomstermåla efter en stark insats.

BLOMSTERMÅLA IK – VSGF/JAIK 2-3 (0-1)

Målskyttar: David Westerdahl 2, Joakim Lilja

Laget: Christoffer Mikkonen – Marcus Andersson, Johan Åberg, David Axelsson, Martin Hultman – Jimmy Svensk, Jacob Paulsson, Staffan Ahlqvist – Joakim Lilja, Nils Arvidsson, Robin Paulsson
Avbytare: David Westerdahl, Albin Moberg, Anton Karlsson

Bortamatch mot Blomstermåla som efter två omgångar hade full pott, ett tungt gäng och möta speciellt på deras hemmaborg!

Första halvlek

V/J har sin spelidé och matchplan vilket vi noga gick igenom innan match. Första 20 minuterna var det 2 lag som kände lite på varandra, själv trodde jag hemmalaget skulle öppna i ett högre tempo än de gjorde, V/J låg rätt i positionerna. I 27 minuten når vi ut på yta som når Joakim Lilja som löper ner på sin kant och slår ett perfekt inlägg snett bakåt till En fristående David Westerdahl som snyggt trycker in 1-0 till V/J i krysset.
Resten av halvleken så slår Blomstermåla långboll efter långboll på sina mycket duktiga forwards men vårt försvar är med på noterna och avvärjer på ett mycket organiserat sätt, även om vi får rätta till lite tillsammans i halvlek.

Andra halvlek

I 56 minuten tilldöms Blomstermåla en straff som betyder 1-1 inte riktigt den start vi önskat oss i 2:a och nu hamnar Blomstermåla i ett ”flow” och 2-1 kommer redan i 62 minuten, nu får vi se ett V/J som tar detta med ro och disciplinerat fortsätter efter vår matchplan. David Westerdahl rycker sig fri men dras ner i friläge och domare blåser mycket korrekt för frilägesutvisning och vi får en frispark som David Axelsson drar till, bollen fastnar i muren där Joakim Lilja snappar upp bollen och trycker in 2-2.
Nu slås det långboll efter långboll från Blomstermåla men vårt försvar och Mikko är där dom ska och vi kan avgöra matchen i 78 minuten då Jimmy Svensk slår en rak boll i djupet på David Westerdahl som starkt håller undan sin försvarare och trycker in 3-2 till V/J.

Att ta med sig

  • Taktik och disciplin ger resultat
  • Fighting spirit är en viktig nyckel

Att notera

  • Återigen kommer en ersättare in och blir tvåmålsskytt!

Samtliga spelare får + för väl genomförd match
Framförallt för att vi är så starka i defensiven men också för att vi gör tre mål på bortaplan på Blomstermåla IP.

Jimmy Nilsson inför seriepremiären

På fredagen spelar VSGF/JAIK seriepremiär hemma mot Fågelfors. VSGF/JAIK:s nya tränare Jimmy Nilsson skriver om sina tankar inför matchen och säsongen.

Jimmy NilssonÄntligen är det Seriematch och premiär på Emåvallen, olyckligt är att jag när ni läser detta inte är på plats med laget pga arbete i Göteborg.
Vi har sedan November förberett oss för denna dag med träning i Sparbankshallen samt enstaka bokningar på Heds Arena i Vetlanda, våra träningsmöjligheter har med den sena våren och bristen av konstgräs inte varit optimal men vi är inte det enda laget som drabbats av detta.
Laget har fått in lite nytt blod inför denna säsong som både breddar och spetsar laget.
Året serie blir spännande med många bra lag och förmodligen en hel del överraskningslag, vi vill gärna vara ett av dom. Vi har som mål att att utveckla oss bit för bit och och vara ödmjuka inför varje uppgift.
Vi tror och hoppas att ni på läktaren och vi på planen får en riktigt rolig säsong 2013.

Jimmy Nilsson
Vsgf/jaik
”Inte bara ett lag”

Seger i säsongens första på Emåvallen

VSGF/JAIK spelade på söndagen en extra träningsmatch mot Näshults IF hemma på Emåvallen och matchen slutade i seger med 3-1.

VSGF/JAIK – NÄSHULTS IF 3-1 (1-1)

Målskyttar: Robin Paulsson, Joakim Lilja, David Westerdahl

Truppen: Christoffer Mikkonen, Nicklas Elmerstig, Johan Åberg, Martin Hultman, David Axelsson, Jacob Paulsson, Anes Mulisic, David Westerdahl, Robin Paulsson, Jimmy Svensk, Rasmus Rydén, Nils Arvidsson, Joakim Lilja, Anton Karlsson, Albin Moberg, Staffan Ahlqvist

Då båda lagens premiärer blev inställda passade vi på att träningsspela, förra årets seriekollega Näshult gästade oss denna soliga söndagsförmiddag.

Första halvlek
Tyvärr startar vi lite trevande och det lyser igenom att vi inte haft de träninsmöjligheter vi behövt, i positionsspelet är det mer att önska men det sätter vi snart.
I 17 minuten ställer vi till det på mittplan och vips får Näshult en chans och sätter 0-1 på oss genom Axel Gerebrink.
Men redan i 21 kvitterar vi genom Robin P som sliter och får se sin boll passera mållinjen. Slit Lönar sig alltid.

Andra halvlek
Nu äter vi oss in i matchen bit för bit, V/J har mycket boll och Näshult försöker ställa om med längre bollar, tillslut ger malandet resultat, vi vinner boll och Jakob P slår en magnifik genomskärare ut till Joakim L som behärskat slår in 2-1 i 70 min. Sedan kommer 3-1 i 75 min då David W visar anfallsskalle och väldigt resolut trycker in bollen vid en tilltrasslad situation framför mål.
Matchen slutar 3-1 och genrepet innan serien blir en vinst.

Att ta med oss

  • Vi måste upp ett snäpp till, lite tuffare och aggressivare i duellerna är ett måste
  • Positivt är att vi gör tre mål och vinner matchen.

Noterbart

Joakim L får högt betyg idag, han visar vägen för oss andra och får han sin högsta nivå att stanna kommer det bli en fin tillgång för laget. Vi kommer få se fler visa upp sig framöver för det finns mycket fotboll i detta gäng :)

VSGF/JAIK vann med 2-1 mot Djursdala

VSGF/JAIK spelade på söndagen träningsmatch mot Djursdala SK och vann matchen med 2-1, efter mål av David Westerdahl och Nils Arvidsson.

DJURSDALA SK – VSGF/JAIK 1-2 (0-1)

Målskyttar: David Westerdahl, Nils Arvidsson

Truppen: Christoffer Mikkonen, Nils Arvidsson, David Axelsson, Martin Hultman, Albin Moberg, Staffan Ahlqvist, Anes Mulisic, Joakilm Lilja, Robin Paulsson, David Westerdahl, Adis Mulisic, Daniel Rönning, Emir Asic

Inför matchen hade vi 15 spelare som inte kunde delta pga sjukdom men kom till start med 13 spelare ändå.

Första halvlek

Mycket bollinnehav från V/J sida men kom inte upp i plan då Djursdala uppenbart fått instruktioner om att avvakta ligga rätt i sina positioner slaviskt.
Detta gjorde det svårt för oss att hitta de ytor vi ville åt och kombinerat med slarvigt passningsspel blev det inte mycket av våra försök.
Dock kunde vi göra 1-0 i 23 minuten och det var ett riktigt fint fotbollsmål, David A slår en rak boll upp på mötande Adis
som med en mycket fin nickskarv serverar David W som starkt håller undan sin försvarare och med vänstern trycker in bollen
resten av halvleken fortsätter som den började.

Andra halvlek

I paus pratade vi om att lyfta upp laget och avsevärt förbättra passningsspelet, vi kom upp lite bättre men passningsspelet fortsatte vara av det mindre bra slaget.
Redan i 56 minuten får Djursdala kvittera efter att vi agerat lojt i försvaret…. När bollen måste undan så måste den undan med kraft.
Nu får Djursdala lite vind i seglet och pressar oss stundtals men vi reder ut stormen och i 87 minuten gör vi ytterligare ett fint mål.
Nils A får bollen ute till vänster och går på genombrott och från ca 20-25 meter trycker han in bollen och vi går segrande ur striden.

Noterbart:
Med så mycket folk borta och bristen på träningsplan är det inte så konstigt att vi agerar lite darrig, nu hoppas vi på arr vädret vänder så vi kan komma igång på gräs.
Tycker nog att Hultfreds kommun inte borde ha så svårt att besluta om en konstgräsplan efter denna vår.

Att ta med oss:
Starkt att vinna trots förutsättningarna och det usla spelet, ett bra lag vinner sådana här matcher.

Två David bakom segern mot Farstorp

I fredags spelade VSGF/JAIK träningsmatch i Vetlanda mot Farstorps IK. Det blev seger i matchen med 2-1 efter två mål av David Axelsson och David Westerdahl.

FARSTORPS IK – VSGF/JAIK 1-2 (0-1)

Målskyttar: David Axelsson, David Westerdahl

Laget: Christoffer Mikkonen, Martin Hultman, David Axelsson, Johan Åberg, Anes Mulisic, Jimmy Svensk, Jacob Paulsson, David Westerdahl, Staffan Ahlqvist, Joakim Lilja, Robin Paulsson
Avbytare:Rasmus Rydén, Oliwer Henrikson, Adis Mulisic (Nicklas Elmerstig skulle stått andra halvlek men sträckte sig under uppvärmning)

Första halvlek

Farstorp startar piggast och är väldigt taggade och vi kommer väldigt fel i positionerna.
Vi tar dock ledningen i 17e minuten på straff som David A säkert slår i mål.
Halvleken fortsätter med ett piggt Farstorp och ett V/J som nog i den här halvleken slog rekord i antal felpass….
Starkt av oss dock att hålla ledningen in i paus.

Andra halvlek

V/J har fortfarande problem i positioner och felpass, men vi rycker upp oss lite jämfört med 1:a halvlek.
I 69 minuten är det Farstorps tur att få en straff som dom förvaltar och 1-1 är ett faktum.
Vi försöker nu hitta vägar in i de ytor vi vill åt och i 80 minuten får David W bollen och med en två fots dribbling tar han sig förbi sin back och placerar med en vänster bollen intill målvaktens första stolpe och vi tar åter igen ledningen.
2-1 står sig matchen ut.

Att notera:
Det här var vår 3:e match + 1 tränings pass på 6 dagar så att killarna var trötta är inte så konstigt, men det är så vi ville ha det, spela matcher av det här slaget är väldigt nyttigt och utvecklande framförallt mentalt.

Farstorp är och kommer vara ett stabilt div 5 lag, finns en hel del killar som har fina kvaliteter och vi önskar dom lycka till.

Att ta med:
Trots att vi inte kommer upp i normal standard är det en styrka att resa oss efter kvittering och vinna matchen.

VSGF/JAIK stod upp bra i Vetlanda

VSGF/JAIK förlorade på tisdagskvällens sin första match för säsongen, mot Myresjö/Vetlanda på Heds Arena. Division 3-laget vann med 2-0.

MYRESJÖ/VETLANDA FK – VSGF/JAIK 2-0 (1-0)

Laget: Christoffer Mikkonen, Martin Hultman, Johan Åberg, David Axelsson, Anes Mulisic, Jimmy Svensk, Jacob Paulsson, Staffan Ahlqvist, Joakim Lilja, Robin Paulsson, Nils Arvidsson
Avbytare: Nicklas Elmerstig, David Westerdahl, Rasmus Rydén, Roberth Sundberg, Adis Mulisic

Inför denna match var direktiven:

  • På rätt sida
  • Styr in styr ut enligt matchplan
  • Lugn vid erövrad boll
  • Disciplin

Första halvlek

Vi ligger mycket disciplinerat enligt matchplan och låter MVFK rulla boll utan att vi behöver förta oss allt för mycket.
Vi sticker upp vid erövrad boll och skapar en del farligheter, bla står vi offside vid några tillfälle där ett kunde gett oss ett rejält friläge.
Vi ställer om efter en hörna från MVFK som sånär renderar i 1-0 till oss men vi får inte riktigt kontroll vid avslut.
MVFK har mycket boll men vi känner att vi har kontroll och släpper egentligen bara vid ett fåtal tillfällen och direkt hugger MVFK och Jerker Einarsson nickar in 1-0.
Vi har riktigt fina kombinationer stundtals i vår väg framåt men 1-0 står sig halvleken ut.

Andra halvlek

Nu försöker MVFK dra isär oss med kortpassningsspel och spelvändningar och vi får lite mer problem, vi gör också byten och hela vår bänk får speltid.
Domaren som för dagen är bra, men blåser lite väl många frisparkar åt MVFK ser till att Alexander Zier kan chippa fram bollen till Robert Ek som på volley förlänger bollen i mål.
Vilket betyder 2-0 för MVFK, en mycket snygg frisparksvariant men där vi står och sover lite grann.
Vi har en hörna som vid avslut räddas på mållinjen av deras försvarare.
Domaren blåser i pipan och vi har genomfört rent taktiskt en av våra bästa matcher så här långt.

Att ta med oss:

  • Vår disciplin i försvarsspelet som var rent utsagt högklassig.
  • Våra giftiga omställningar
  • Att vi vågar

Att notera

  • Samtliga 4 ersättare får speltid och gör det bra
  • Vår första förlust men mot ett förmodat topplag i div 3.
  • Hela truppen skall ha med beröm godkänt

VSGF/JAIK vann med 3-0 mot Storebro

VSGF/JAIK fortsätter att göra bra resultat under försäsongen och vann söndagens träningsmatch mot Storebro med 3-0 på ett snöigt Ceosvallen i Vimmerby.

VSGF/JAIK – STOREBRO IF 3-0 (1-0)

Målskyttar: Anes Mulisic, Staffan Ahlqvist, Robin Paulsson

Truppen: Christoffer Mikkonen, Nicklas Elmerstig, David Axelsson, Johan Åberg, Oliwer Henrikson, Martin Hultman, Staffan Ahlqvist, Jimmy Svensk, Nils Arvidsson, Jacob Paulsson, Robin Paulsson, Anes Mulisic, Adis Mulisic, Essa Fatty, Sanel Selimovic

Första halvlek

Det här var en match där direktiven var full fart framåt, vi startar med mycket bollinnehav men det dröjer ända till den 27 minuten innan Anes snyggt nickar in 1-0 på inlägg från Nisse.
Matchen präglas av den starka vind och snön som vräkte ner men bollen var i vår ägo, men inga fler mål görs.

Andra halvlek

Nu var vädret ännu värre och tyvärr följde vi vädret och låter Storebro sticka upp med några långbollar och utsätter oss lite i onödan för svåra situationer.
Storebro får ha lite för mycket boll de första 20 minuterna sedan tar vi tillbaka kommandot och växlar upp ett snäpp och då kommer 2-0 genom Staffan som får en fin pass av Martin.
Nu vaknar vi till lite och visar upp fina kombination på vår väg fram till Yta 3, detta har vi haft lite problem med stundtals i de tidigare matcherna.
Nu ger det resultat och Robin kan efter lite samarbete med Anes skruva in bollen vid bortre stolpen.

Ingen match vi ska analysera för mycket utan nu ställer vi om för en tuff uppgift mot Myresjö/Vetlanda FK på Tisdag.

Att ta med oss:

  • Vi håller nollan
  • Tre mål gjorda av olika målskyttar (och Staffan gör sitt första A-lagsmål)
  • Vinner andrabollar på mittfältet
  • Samt att vi fortfarande bara har ett insläppt mål på 4 matcher

Att notera:

  • Våra målvakter Mikko & Nicklas delar på sysslan idag

Säsongens första seger för VSGF/JAIK

VSGF/JAIK besegrade på söndagen Vrigstads IF i en tidig träningmatch med 1-0 och bärgade därmed säsongens första seger efter två oavgjorda matcher tidigare.

VSGF/JAIK – VRIGSTADs IF 1-0 (0-0)

Målskytt: Robin Paulsson

Truppen: Christoffer Mikkonen, Oliwer Henrikson, Johan Åberg, Martin Hultman, Joakim Lilja, Jacob Paulsson, Jimmy Svensk, Anes Mulisic, Robin Paulsson, David Westerdahl, Rasmus Rydén, Nils Arvidsson, Albin Moberg, Staffan Ahlqvist

En tidig matchstart denna söndag kl. 10,00 på en solbelyst härligt Heds Arena i Vetlanda.

Första halvlek

Trevande inledning från båda lagen, klart märkta av den tidiga matchstarten Kl. 10,00.
Vsgf/Jaik har mycket boll och försöker hitta kombinationer att ta sig fram, Vrigstad har ett försvar av långa och duktiga försvarare.
Det blir en del (för många) bollar som slås upp i luften och spelet blir därefter väldigt ryckigt, Vrigstad väljer för dagen att slå väldigt långa bollar i sina omställningar.
Vi är däremot med på noterna och låter inte Vrigstad skapa något. Vi skapar en hel del farligheter med ett par bra slagna inlägg som tyvärr inte genererar några mål.
Så chanser att ta ledningen finns verkligen men när domaren blåser i pipan för halvtid står det fortfarande 0-0.

Andra halvlek

Vi har gjort några byten av spelare och positioner i 1:a halvlek och förändrar lite till i 2:a, vilket är naturligt så här på försäsongen då man vill hitta alternativ.
Vi fortsätter att ha mer boll än motståndarna men nu har vi vinden i ryggen så deras längre bollar kan tas om han 10-15 meter tidigare.
I 57 minuten får Joakim Lilja bollen och gör sin motståndare, får till ett inlägg son Robin Paulsson möter på volley och bollen sitter i nät.
Vi kontrollerar matchen men låter Vrigstad sticka upp några gånger men det blir aldrig riktigt farligt utan de skott de får iväg plockar Mikko mycket kontrollerat och vi kan börja nästa uppspel.

Här i andra har vi en hel del chanser, allt från lobb över målvakt och ribba till avslut strax utan för.

Vi har även ett par fina lägen i fasta situationer men sparar utdelningen till nästa match… :)

Noterbart: Martin Hultman kliver in på David Axelssons plats och gör detta med bravur (David Åkte Vasaloppet).
David Westerdahl som bara kan vara med några minuter innan axelskadan stoppar honom, tråkigt då David så gärna vill vara med och hjälpa till.

Att ta med oss

  • Vårda passnings spelet
  • Kliva in ännu mer och tidigare i situationerna
  • Fortsätta våga… då kommer utdelning till slut!

Plus till Christoffer Mikkonen som håller tätt och skapar trygghet, hela laget gör en bra insats överlag.

VSGF/JAIK närmast segern i Västervik

VSGF/JAIK mötte på lördagen fjolårets seriesegrare Västerviks FF i en träningsmatch på bortaplan. Matchen slutade 1-1, men med mersmak för VSGF/JAIK.

VÄSTERVIKS FF – VSGF/JAIK 1-1 (0-1)

Målskytt: Jacob Paulsson

Truppen: Christoffer Mikkonen, Martin Hultman, Johan Åberg, David Axelsson, Oliwer Henrikson, Jacob Paulsson, Jimmy Svensk, Anes Mulisic, Robin Paulsson, David Westerdahl, Joakim Lilja, Daniel Rönning, Staffan Ahlqvist, Joakim Svenson

Vi kan inte säga att vi är vana vid eller behärskar konstgräs men efter åtminstone några pass på Mjuka heds Arena i Vetlanda förstod vi att denna betongplatta skulle bli svårspelad.
Mycket riktigt syntes det på båda lagen att det var ett besvärligt underlag.
Vi hade innan match pratat om hur Västervik vill spela och vi enades om vart vi skulle försöka styra deras spel, detta lyckades vi väldigt bra med och Västervik hade stora problem med det spel de ville utföra. Våra killar låg i de positioner vi talat om och följde spel planen.

Första halvlek
I 20-25 minuter spelar vi riktigt bra, avväpnar och ställer om snabbt.
Efter 30 minuters spel söker Jacob Paulsson med ett inlägg våra inrusande spelare som går mot boll, det gör även en försvarande spelare men skarvar den snyggt över egen målvakt och 1-0 till oss var ett faktum, målet skall tillskrivas Jacob då inlägget är menat för nickmål.
Resten av halvleken fortsätter fram och tillbaka men med visst spelövertag för Västervik.

Andra halvlek
Inte förrän i 65 minuten börjar vi få tag i bollen och skaffar ett tryck mot Västerviks mål, bollen räddas på mållinjen av både deras målvakt och utespelare. Västervik stuvar om lite här i andra och får oss lite ur balans, nu försöker dom slå lite längre bollar bakom vår backlinje vilket vi tidigt upptäcker och vårt försvar anpassar sig snabbt. Resten av halvleken går ju Västervik för en kvittering och vi sliter och får förvara oss rejält men klarar detta med beröm godkänt trots en press från Västervik. Kvitteringen kommer i 85 minuten och välförtjänt, synd var att den kommer av ett bolltapp på offensiv plan och utnyttjas maximalt av Västervik, men som sagt rättvist.

Domarna för dagen är mycket bra, däremot missar dom i mina ögon en solklar straff som i dess läge kunde betytt 2-0 för oss och med marginalerna med oss, (då bollen räddas på deras mållinje ett flertal gånger) kunde resulterat i en 3-0 ledning. Detta sett med VSGF/JAIK ögon såklart men vill ändå lyfta fram marginalernas betydelse.

Samtliga spelare skall vara nöjda med sin insats för det är tränaren!