Em är över för svensk del, det gick lite väl snabbt. Två segrar krävs för att gå vidare, omöjligt! Allt är väl sagt och analyserat angående gårdagens skrala insats av vårt svenska landslag i öppningsmatchen mot Ukraina. Det är bara att konstatera, vi sket ner oss när det gällde. Igår hade vi bara en spelare som höll måttet, ”Zlatan”
Alla inlägg av Dacke
Elefanterna!
På tisdag kommer Uffe Ivarsson med sitt IFK Oskarshamn till VirumsVallen på besök. IFK som i folkmun går under namnet ”Eleganterna” har spetsat truppen de senaste omgångarna med Amar Drndo från OAIK som avgjort för IFK senaste matcherna och fört dom till serietopp. Nu är det jämnt i serien och endast 4 poäng skiljer för VSGF/JAIK till ledande Västerviks FF.
Någon gång i slutet på 70-talet var ””Eleganterna och spelade match mot Mörlunda på Lillesjö IP. Mörlunda hade ett kanonlag på den tiden och IFK Oskarshamn lika så. ”Eleganterna” steg ur bussen i sina klubbkavajer och och ställde ut skorna på gräset och skulle enkelt ta med sig två poäng hem till Oskarshamn. Naturligtvis avgjorde ”Kecke” tillställningen på Lillesjö och när IFK steg på bussen för hemresa var det någon i publiken som yttrade högt och tydligt, Nu åker ”Elefanterna”
Angående oförmåga att göra mål så är det något Kvillsfors måste jobba med, 0-18 på de tre senaste matcherna och endast tre gjorda mål på 6 omgångar. Hoppas att Kvill får lite ordning på grejorna och samlar kraft och orkar fullfölja säsongen. ”Dacke”
Stures vänster!
Det kändes som tiden stått stilla igår när ”Sture”, ”Palten” och ”Pata” äntrade A-plan på VirumsVallen. Dessa tre herrar med legendstatus i Fågelfors spelade jag själv mot i början på 90-talet. ”Sture”och ”Paltens” fysiska status kan väl diskuteras där tröjorna spände runt magtrakten, och när ”Pata” haltade ut i paus kändes det som VSGF/JAIK hade fördel inför andra halvlek. Naturligtvis blev det inte så, VSGF/JAIK:s oförmåga att göra mål håller i sig trots flera bra målchanser i andra halvlek. ”Pata” höll tätt med imponerande spel i luften och ett flertal utboxningar, ”Palten” stod rätt med tilltaget djup och ”Stures” vänster levererade. För dom som inte känner till ”Sture” så har han haft Högsby Kommuns bästa vänsterfot i två decennier. Inget tjabb från ”Palten” under matchen? Stämbandsinflammation, ödmjukhet eller tog luften slut.
Jag får naturligtvis äta upp att jag tippade Fågelfors att åka ur serien, nu ligger de i serietopp istället. jag har aldrig varit någon tippare och som jag själv kommenterade så kanske det blir serieseger istället. Att spöa Timmernabben med 4-1 är starkt och imponerar.
För VSGF/JAIK blir det att träna avlsut närmaste tiden, detta håller inte. ”Dacke”
Viktiga matcher!
Det stundar viktiga matcher framöver. Först ut är VSGF/JAIK ikväll mot Stensjön där vi förra säsongen lyckades nolla mot ett relativt beskedligt motstånd. Jag hoppas grabbarna är revanchsugna och att tre poäng bärgas så att vi kan haka på toppen. Nästa vecka spelar undertecknad match mot eleverna på Åseda skolan. Lejonkungen från Norrhult och jag ska bilda mittlås för att försöka hålla ner siffrorna i denna prestigefyllda match. Förra året var en besvikelse då jag blev bänkad av SO-läraren Ingemar Svensson till förmån för syslöjdsläraren som tydligen spelat damfotboll i Näshult någon gång på 80-talet. Annars är sommarens stora händelse midsommarfotbollen på ”DackeVallen” Jag hoppas på samma uppslutning från grabbarna och hälsar Larry Nilsson välkommen in i gänget. Just det, det är visst ett litet EM däremellan också. Tyvärr kommer inte Sverige gå vidare till kvartsfinal. ”Dacke”
Vilda västern!
Kvällens match blir en målsnål historia på TillingeVallen. Två jämna lag drabbar samman och på något sätt känner jag att det kan bli poäng och mål på någon fast situation. Värmen kommer naturligtvis göra att tempot hålls ner, kommer själv ihåg värmematcherna när jag spelade och det var alltid mina sämsta insatser.
Målila-Mönsterås 5-6, snacka om vilda västern, eller anfallsglad fotboll. 11 mål i en match är en tränares mardröm. Det blir träning med betoning på försvarsspel nästa vecka, tråkigt men nog så viktigt. ”Dacke”
Nödd och tvungen!
Som Hans Brask uttryckte det någon gång på 1500 talet känner jag mig också ”nödd och tvungen” att reflektera över kommunderbyt mellan VSGF/JAIK och HFK. Jag kände innan matchen att en poäng var helt ok mot ett formtoppat HFK som körde över IFK Oskarshamn med 10 man i förra omgången med 5-1. Efter matchen var jag besviken över en poäng. VSGF/JAIK var det bättre laget i 70 minuter och var giftigare i de få målchanser som matchen bjöd. Förvånande att så rutinerade offensiva spelare som Pihl, ”Lövan” ”Happe” inte lyckas skapa en enda målchans på 90 minuter. HFK:s farligaste anfallsvapen var Landströms långa inkast, vilka jävla inkast! Tycker för övrigt att Landström tillsammans med Einarsson var HFK:s bästa för dagen, Elias gör en bra första halvlek, men sett till 90 minuter så var nog resultatet ganska rättvist, kunde också slutat 1-1. VSGF/JAIK gör en stabil insats med ett klockrent försvar och det kommer att blir svårt att göra mål på oss i år. Problemet är istället att vi inte gör några egna mål, två 0-0 matcher på rad imponerar inte och oavgjorda matcher ger för dålig poängskörd, bättre att vinna en och förlora en match än att spela två oavgjorda. Ser ändå en ljusning offensivt med Mats tillbaka i laget och jobbar ni bara på kommer målen också. ”Dacke”
NÅGRA MATCHREFLEKTIONER
- HFK:s matchställ! Är det verkligen snyggt?
- Kenta är en skön kille med bra tillslag på bollen trots sina smala ben.
- Peter börjar bli långhårig.
- ”Roten” hade en egen banderoll.
- Landströms inkast håller allsvensk klass.
- Det låser sig för ”Lövan” när han möter sitt gamla lag.
- Södermans knä har gått åt helvete igen.
Brothers in arms!
Tre bröder Arvidsson i truppen mot HFK imorgon. Den fjärde brodern Lars som också spelar boll och har samma talang som sina äldre bröder när det gäller boll och puck får vänta några år på sin debut i A-laget, Lars är född -99. Tänk om alla fyra kunde spela i samma lag om några år, måste vara unikt, jag har i alla fall inte hört talas om detta. Arvidssonpojkarna kan man i alla fall lita på, ödmjuka träningsvilliga och vill förkovra sig hela tiden och med den bästa tandstatusen i laget.
Som jag förutspådde så ligger HFK i topp på serien. Detta känns bra inför morgondagens match då all press ligger på HFK och vi kan slå ur underläge. Jag kommer inte att tippa några resultat i fortsättningen då jag efter senaste omgången klippte 5 av 6 och endast missade Anneberg mot Blomster, jag slutar på topp. ”Dacke”
U-laget!
Vad kul det är att läsa på hemsidan att U-laget spelat 2-2 mot Mönsterås borta. Äntligen har vi ett utvecklingslag med unga lovande killar som vill träna, förkovra sig och vill spela fotboll. Förr om åren åkte man med B-laget till en sån här match med 11 man och förlorade med 4-1. Vi har haft talang träning två ggr som Jocke och jag hållt i och det har varit 100 % uppslutning från grabbarna med två kanonträningar där även etablerade A-lagsspelare dykt upp. Ikväll håller Kjell i träningen och vi får se om Kjell kan fortsätta med den höga standarden på träningen som Jocke och jag haft.”Dacke”
Näshult!
Näshult tar sina poäng på hemmabana, punkt slut. Näshult ser ut som dom alltid har gjort. Dåliga träningsresultat, svårt att få ihop det till seriestart och så småningom snörar bröderna Johansson på sig skorna och poängen trillar in på svårspelade Näshults IP. Johansson bröderna har vevat runt i många år nu med meriter högre upp i seriesystemet och trots krämpor med dåliga ryggar och utslitna knän dyker dom upp varje säsong. Niklas är en fysisk spelare med bra huvudspel, Peter är mittfältsstrategen och bollspelare med fin touch på bollen. Jag tror att Bröderna Johansson försökt lägga skorna på hyllan i många år nu men lyckats dåligt med detta, fotboll är ju så jävla kul. Jag blir inte förvånad om knäskydden och tejpen runt vristerna är på plats på grabbarna på fredag kväll. Det ryktas också att Bobby gjort en träning i år.
Det går aldrig att underskatta Näshult i deras hemmaborg och det vet grabbarna i VSGF/JAIK om. Det har varit blandade resultat mellan lagen genom åren. Spelet har inte stämt de inledande omgångarna med vad har det för betydelse på fredag kväll. Här är det kamp som gäller och det har ni visat i de första omgångarna. Gå ut och ge gärnet och spela Näshultspel så kommer det att gå bra. ”långa bollar på Bengt är det som gäller”
Jag tar mig också friheten och tippar den fjärde omgången.
Djursdala- Fågelfors 1-2
HFK-IFK-Oskarshamn 2-0
Näshult-VSGF/JAIK 2-2
VFF-Stensjön 3-1
Timmernabben-Eksjö 4-0
Anneberg-Blomstermåla 2-1
Glädje!
Visst var det krampaktigt på EmåVallen i stora delar av matchen mot Djursdala igårkväll och vi experter som står vid sidan om hade som vanligt synpunkter och lösningarna på det mesta. Men vad som slog mig igår var att jag tycker det saknas glädje efter vunnen match. Känns som ledare och spelare vill be om ursäkt för att spelet inte fungerar och är tillräckligt bra. Själv var jag skitglad över vinsten och tre poäng när jag äntrade planen efter slutsignalen för att gratulera spelare och ledare. Men man får nästan gå runt och försöka övertala spelarna att det är bra med en 4-1 vinst, mysko! Vad har vi för krav på oss egentligen? En 4-1 vinst, tre plusmål inga skador, inga avstängningar och David Paulsson tillbaka. Peter, Jocke, Percy ni gör ett kanonjobb i klubben med ert engagemang och er proffsiga inställning, men glöm inte bort att glädjas åt vunnen poäng i alla lägen. ”Dacke”